Cautare bloguri

Institutul Mises Romania

Limk: https://mises.ro/

Descriere: libertarieni in Romania? Poate cred ca e acelasi lucru cu libertinii !

Ultimele postari

  • Data postare: 16.10.2018 14:34:14

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Video: lansarea Actiunii Umane

    Pe 9 octombrie 2018, am lansat Actiunea Umana. Filmarea evenimentului, aici:

    Link: https://mises.ro/1249/video-lansarea-actiunii-umane

  • Data postare: 10.10.2018 23:09:44

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Lume multa aseara, la lansarea Actiunii Umane

    Pentru cei care nu au putut ajunge, in curand vom pune online filmarea discutiilor.

    Link: https://mises.ro/1248/lume-multa-aseara-la-lansarea-actiunii-umane

  • Data postare: 02.10.2018 15:49:34

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Lansare a tratatului Actiunea Umana

    Institutul Ludwig von Mises Romania si Academia Privata va invita marti, pe 9 octombrie 2018, la lansarea tratatului Actiunea umana de Ludwig von Mises.

    Vorbitori vor fi traducatorul Dan Cristian Comanescu, prefatatorul Mihai-Vladimir Topan si profesorul Bogdan Glavan, alaturi de alti invitati care sunt familiari cu opera misesiana. Moderatorul intalnirii va fi Tudor Smirna.

    Publicarea in limba romana a tratatului Actiunea umana a fost un obiectiv vechi al Institutului Mises si avem acum ocazia sa ne bucuram ca s-a realizat, in conditii editoriale si grafice de exceptie. Va asteptam peste o saptamana la o dezbatere despre importanta acestui tratat si mizele raspandirii ideilor economice si sociale sanatoase.

    Cartea va fi disponibila la pret promotional.

    Evenimentul va avea loc la Ceai la Vlaicu, in str. Aurel Vlaicu nr. 47, de la ora 7 seara.

    Link: https://mises.ro/1247/lansare-a-tratatului-ac%C8%9Biunea-umana

  • Data postare: 27.09.2018 20:39:50

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Ganduri despre referendum

    Cateva ganduri despre motivele pentru care voi merge la referendum si voi vota DA:

    1. Cred ca aceasta este pozitia liberala/libertariana corecta. S-a insistat foarte mult pe ideea ca modificarea constitutiei ar echivala cu o restrangere a drepturilor unei minoritati. Discutia despre care anume drepturi sunt restranse este destul de confuza si penduleaza intre variante naive, patetice, de tipul li se ingradeste dreptul de a iubi pana la exprimari mai serioase – li se interzice dreptul la casatorie (deci casatoria e un drept ca atare – nu merita discutata pentru ca este o pretentie la fel de tampa precum dreptul la sanatate sau dreptul la educatie) si dreptul de a contracta liber. Pe aceasta din urma o gasesc ca fiind cea mai demna de luat in seama. Cred ca exista cel putin doua obiectii pentru argumentul ca limitarea casatoriei la parteneri de sex opus limiteaza dreptul contractual:

    Prima: nu este foarte clar ca actul casatoriei reprezinta un contract. Daca este un contract, care este mai precis obiectul contractului? Casatoria este, dupa parerea mea, mai degraba un angajament, o promisiune. Te angajezi fata de o alta persoana ca vei face (sau vei incerca) sa faci anumite lucruri, insa nu are loc efectiv o tranzactie. Viitoarea sotie imi poate promite ca ma va iubi pana la adanci batraneti si ca-mi va fi aproape la bine si la rau, insa acestea nu constituie un contract cu caracter executoriu. Nu ma pot duce peste 10 ani sa o trag la raspundere ca ma iubeste mai putin sau nu asa cum credeam eu, decat (eventual) moral. Sentimentele, fidelitatea, devotamentul, nu pot face obiectul unui contract explicit pentru ca nu sunt cuantificabile. Ele sunt un imperativ moral, nu unul etico-juridic. Care pot fi criteriile dupa care judecam fidelitate? Sau pentru devotament? E evident absurd sa pretinzi ca inchei un contract referitor la ceva ce nu poti defini nici macar aproape de ce am numi un mod rezonabil, cat de cat precis.

    A doua: putem spune ca institutia casatoriei a fost redusa (si subliniez cuvandul redusa) la un soi de contract de catre stat. Si cu toate ca unele aspecte a ceea ce numim casatorie sunt reductibile la o forma contractuala, ele nu o epuizeaza. In plus, forma contractuala la care a redus statul casatoria nu este una strict bilaterala, in care doua parti se pun de acord asupra ceva in mod voluntar si angajeaza strict proprietatea lor privata in contractul respectiv. Casatoria reglementata de stat este, daca pastram analogia, un contract cu 3 parti – partenerii, care constituie partile voluntare si statul. Complicatia deriva din faptul ca termenii contractuali sunt stabiliti si impusi prin forta coericitiva a statului. Evident ca partenerii au libertatea de a accepta sau refuza conditiile propuse de stat, dar ne punem intrebarea daca, de exemplu, este cu adevarat un drept (sau o libertate) ca un cuplu sa primeasca 1500 de lei pentru faptul ca este casatorit de catre institutiile statului? Ca orice relatie cu statul, casatoria astefel definita, implica atat constrangeri cat si beneficii. Faptul ca doua persoane accepta voluntar unele constrangeri este mai putin problematic, dar faptul ca accepta unele beneficii (oricat de mici - sa retinem ca ele mereu pot si, daca experienta ne invata ceva, vor fi extinse), care, oferite fiind de stat, implica in mod necesar o ingerinta asupra proprietatii altora (fie si numai prin taxare), ridica proteste juste.

    Trebuie sa retinem ca si casatoria hetero, asa cum este ea reglementata in prezent, reprezinta un abuz. Casatoria nu are ce cauta in apanjul statului.

    2. S-a batut multa moneda pe ideea de egalitate de tratament. Daca unora li se permite, de ce nu li se permite si celorlalti? Gasesc interesant faptul ca, cel mai probail, cu exceptiile de rigoare, cei care sustin un argument de acest timp sunt aceiasi care vocifereaza ca toata societatea este taxata, mai putin Biserica. Daca admitem ca statul este o institutie de forta n

    Link: https://mises.ro/1246/ganduri-despre-referendum

  • Data postare: 21.09.2018 13:56:16

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Promo: pret redus pentru Actiunea Umana de ziua lui Mises

    Aniversam ziua de nastere a lui Ludwig von Mises in fiecare an pe 29 septembrie. Anul acesta avem un motiv foarte bun, editia tiparita a Actiunii umane.

    De azi si pana pe 29 septembrie oferim un cupon de reducere cu 20 de lei a pretului tratatului misesian. Profitati de ocazie pentru a va imbogati bibliotecile cu o carte de colectie. Codul cuponului este 29septembrie.

    https://mises.ro/librarie/cumpara/actiunea-umana

    In curand vom face si o lansare a Actiunii umane. Revenim cu detalii.

    Link: https://mises.ro/1245/promo-pret-redus-pentru-actiunea-umana-de-ziua-lui-mises

  • Data postare: 24.08.2018 10:26:55

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Vrem spitale, nu catedrale?

    Biserica a contribuit cu doi lei la fiecare 10 lei investiti in noua Catedrala - titlul unui articol aparut zilele trecute in presa, menit mai curand sa incurce decat sa clarifice si folosit in mod vadit pentru a confirma prejudecatile multor romani (mizand probabil ca nu vor trece mai departe la lecturarea textului) cu privire la cler, si anume: Biserica este principalul spoliator (sau spoliatorul nelegitim?), nu statul. In text, aflam ca, de fapt, 80% din cheltuieli au fost suportate prin finantare de la bugetele central si locale, cat si din donatiile (private) ale credinciosilor. Acum, desi suntem de acord ca Biserica nu ar trebui sa primeasca finantare sub nici o forma de la stat, sunt totusi interesante presupozitiile subiacente din articol si, credem noi, din mintea multor oameni din Romania, cu precadere a celor ce fac parte din categoria tinerilor frumosi si liberi.

    Link: https://mises.ro/1244/vrem-spitale-nu-catedrale

  • Data postare: 20.08.2018 08:35:31

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    O priveliste placuta

    Sa incepem ziua cu o priveliste placuta! In imagine, captura unui mesaj de la cineva care a dorit sa ramana anonim. Textul din imagine este acesta:

    Asta seara am iesit cu Mama in parc. Trecem pe langa un baiat asezat pe o banca, citind o carte, cu un semn de carte elegant atarnand in afara. Ma uit mai bine… Actiunea Umana. Mama (care inca nu stie cartea, spre rusinea mea) mai face citiva pasi si zice: rar mai vezi astazi pe cineva cu o carte! Si ce carte!, zic… Mai era acolo dupa ce am facut turul lacului, cred ca a stat pana s-a lasat intunericul…

    Lumea e mica si cartea e mare. Azi ne putem gandi cu optimism ca, intr-un orizont de timp nu prea indepartat, o masa critica de romani va face sa avem o tara mai ca in Mises.

    Link: https://mises.ro/1243/o-priveliste-placuta

  • Data postare: 17.08.2018 11:47:20

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Multumiri sustinatorilor Actiunii Umane

    Acum, ca putem lua o pauza de la livrarea comenzilor pentru Actiunea umana, a venit momentul sa multumim celor care ne-au sustinut in realizarea acestui proiect foarte important, cel mai important al Institutului Mises Romania.

    In primul rand, multumim celor care ne-au donat 2% din impozitul pe venit. Fara acesti bani redirectionati catre noi ne-ar fi fost mult mai greu. Importanta unor sume mai mari sau mai mici, donate constant si chivernisite bine, nu poate fi subestimata. Ne-au ajutat mult si am dori sa multumim nominal celor care au donat, dar nu avem aceasta posibilitate. Dupa cum probabil stiti, vedem doar din ce zona fiscala provin banii redirectionati, nu si de la cine.

    Multumim si celor care au contribuit cu bani pentru finantarea costurilor de tipar, dar au dorit sa ramana anonimi.

    Apoi, in ordine alfabetica, acestia sunt oamenii si organizatiile care au inteles importanta aparitiei tratatului misesian in limba romana si au facut un efort material punctual pentru a ne ajuta:

    Sorin Anagnoste

    Szabolcs Balázs

    Octavian Badescu

    Savian Boroanca

    Clubul libertatii

    Emilian Crihana, Altdorf Tehnik

    Radu George Isaic

    Dan Masca, Reea

    Dragos Manac

    Camen Elena McCaffrey

    Radu Cristian Musetescu

    Claudiu Nasui

    Dragos Visan

    Unii dintre ei ne-au ajutat pentru prima data in acest proiect, altii sunt vechi suporteri ai Institutului Mises, care au fost si ne sunt alaturi in ceea ce intreprindem. Multumiri si felicitari pentru ca fac parte din aceasta carte fundamentala!

    O mentiune speciala pentru Dragos Manac, sustinator care dintr-o eroare regretabila nu se regaseste in editia tiparita. Corectam eroarea incepand cu aceasta postare si in editiile viitoare.

    Speram ca numarul celor ce ne sunt alaturi sa creasca odata cu lista noastra de publicatii si actiuni, si cu raspandirea ideilor sanatoase despre economie si libertate in Romania si printre romani.

    Link: https://mises.ro/1242/multumiri-sustinatorilor-actiunii-umane

  • Data postare: 06.08.2018 12:01:22

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Actiunea umana este pe stoc!

    [ACTUALIZARE 6 august 2018: Cartea a iesit de la tipar si este disponibila. Incepem livrarile de azi, iar pentru ridicare personala din Bucuresti aveti doua locuri:

    Calea Calarasilor 161, incepand de marti, 7.08.2018, dupa programul afisat aici pe site si

    Str. Aurel Vlaicu 47 (Ceai la Vlaicu), zilnic intre orele 17:00 - 22:00.]

    Actiunea umana este la prima sa editie tiparita, in limba romana.

    Am asteptat foarte mult acest moment si acum avem o carte de colectie care se ridica la inaltimea asteptarilor: are 15,5 * 23,5 cm, 976 de pagini, coperta cartonata, legata in panza Imperial 4690 dark blue cu imprimare folio aurie, cusuta, cu forzat bleumarin, cu tres auriu, impachetata individual. La interior are o hartie crem/chamoise de cea mai buna calitate, pentru ca ne-am dorit sa va punem la dispozitie un obiect care sa satisfaca intelectual si estetic.

    https://mises.ro/librarie/cumpara/actiunea-umana

    Link: https://mises.ro/1241/ac%C8%9Biunea-umana-este-pe-stoc

  • Data postare: 04.08.2018 09:19:59

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Libertatea de expresie si scandalul placutelor

    Evenimentul recent, in care o persoana a gasit o metoda neortodoxa de a protesta prin utilizarea unor placute de inmatriculare personalizate cu un mesaj ofensator la adresa partidului de guvernamant, a impartit, in general, opinia publica in doua tabere. Pe de o parte sunt cei care considera ca orice metoda de exprimare, oricat de indecenta, este acceptabila intrucat este vorba de un protest (non-agresiv), de exprimarea unei frustrari, a unor doleante. A doua pozitia este aceea ca, indiferent de justetea cauzei, gestul persoanei respective a fost unul extrem, vulgar si inacceptabil. Prin umare se naste imediat intrebarea: ce anume este dreptul la libera exprimare? Ce limite are? Are vreuna?

    Im opinia mea, ambele tabere gresesc in pozitiile pe care le adopta. Amandoua se afla in eroarea de a considera libera exprimare un drept de sine statator. Insa, cum exprimarea este o actiune, care, ca orice alta actiune umana, presupune utilizarea de mijloace (resurse) rare, se pune intrebarea cum este legitim sa fie alocate aceste resurse si de catre cine? Tomai aici apare problema domeniului public, care, ca orice resursa detinuta in comun, este caracterizat de non-excludere si non-rivalitate. Aceasta inseamna ca orice incercare de a exclude pe cineva de la utilizarea resursei ii afecteaza, implicit, si pe ceilalti utilizatori. In plus, stim bine ca resursele detinute in comun sunt condamnate adesea la tragedia comunelor - daca fiecare se foloseste de ele cum pofteste, costurile sunt suportate solidar de catre intreaga comunitate, necorelat cu beneficiile extrase. Cu alte cuvinte, revenind la libertatea de expresie, oricine este liber, in principiu, sa injure, sa afiseze semne ofensatoare pe domeniul public, ramanand ca restul sa manifeste toleranta, adica sa suporte costurile. Atentie, nu vorbim de costuri pecuniare (desi acestea nu sunt excluse), ci, mai degraba, de costuri psihologice sau de natura non-monetara.

    Celor care se opun unor astfel de manifestari, si care cer respectarea unor standarde morale minimale in exprimarea publica, nu le ramane decat sa pledeze pentru reglementarea spatiului public intr-o maniera uniforma, one size fits all, prin care sa obtina decenta si civilitate cu forta. In cazul acesta avem o dilema inversa - cei care doresc sa adreseze insulte guvernantilor se afla sub tirania moralistilor. Observam, deci, ca situatia de care pe care dintre cele doua tabere nu se poate rezolva decat politic prin dobandirea puterii de catre una din parti, care sa o sileasca pe cealalta sa se conformeze. Un deznodamand vadit nesatisfacator, cel putin privit prin lentila libertariana.

    Problema fundamnetala, asa cum am amintit, este ca libertatea de expresie este clamata a fi un drept. Ori, Rothbard argumenteaza convigator in Etica libertatii ca nu putem vorbi despre drepturi ale omlui care sa fie divortate de dreptul de proprietate.

    There is no extra ‘right to free speech’ or free press beyond the property rights that a person may have in any given case.

    Asadar, este un nonsens sa discutam despre cine ce are dreptul sa spuna pana nu contextualizam: pe proprietatea cui sa o faca? Cu resursele cui? Este de domeniul evidentei ca o persoana nu are dreptul sa intre in casa alteia si sa se exprime liber adresandu-i injurii. Cu toate astea, ne scapa din vedere acest aspect aproape axiomatic atunci cand discutam despre spatiul public.

    Asa stand lucrurile, orice incercare de a limita sau, din contra, de a liberaliza pana la extrem formele de exprimare de pe domeniul public, se va confrunta mereu cu acuze, pe buna dreptate, ca este arbitrara si tributara diverselor interese politice. Acest lucru nu este insa o consecinta a incalcarii reale a vreunui drept de exprimare (cel putin nu a priori), ci esecul clarificarii drepturilor de proprietate care sa poata lamuri, la randu-i, ce este permis si ce nu. Sfera morala si cea etico-juridica nu su

    Link: https://mises.ro/1240/libertatea-de-expresie-si-scandalul-placutelor

Bloguri, Bloggeri si Cititori