Cautare bloguri

Institutul Mises Romania

Limk: https://mises.ro/

Descriere: libertarieni in Romania? Poate cred ca e acelasi lucru cu libertinii !

Ultimele postari

  • Data postare: 13.12.2018 10:17:37

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Un nou capitol din Manifestul Liberal

    Institutul Mises se aproprie, prin publicarea online a capitolului 11 din Manifestul liberal de Murray Rothbard, de finalizarea traducerii si de publicarea in varianta tiparita a acestei carti esentiale.

    Rothbard vorbeste aici despre cum ar putea arata functionarea in regim de piata a unui domeniu fundamental, gestionat traditional in regim de planificare centrala (cu toate ca nu intotdeauna: aveti in text o scurta istorie a drumurilor private). Oricat ar parea de revolutionar si de controversat, acest capitol din Manifestul liberal trebuie si el citit in ideea ca nu poate fi adusa normalitatea, eficienta si chiar frumusetea pietei in societate fara a o face in primul rand in domenii cheie. Reformele de cosmetizare n-au nici o sansa pe termen lung. Trebuie macar sa ne punem astfel de probleme radicale:

    11. Sectorul public, II: Soselele si strazile

    Un paragraf remarcabil, in care vorbeste despre cum s-ar putea solutiona congestionarea traficului prin mecanismul pietei, este acesta:

    Cum ar arata un sistem rational de preturi, un sistem instituit de proprietarii de drumuri private? In primul rand, autostrazile ar introduce plati, in special in puncte convenabile precum intrarile in orase, sau la poduri si tunele, dar nu asa cum se practica acum. Preturile ar fi mult mai mari la orele de varf (de exemplu, in duminicile de vara) decat la orele mai libere. Pe o piata libera, cererea mai mare la orele de varf ar duce la o crestere a pretului pana la nivelul descongestionarii si stabilirii unei circulatii normale. Dar – ar putea intreba cititorii – oamenii nu trebuie sa ajunga la lucru? Sigur, dar nu trebuie sa ajunga in propriile lor masini. Unii navetisti ar renunta cu totul si s-ar muta inapoi in oras; altii ar adopta solutii de folosire in comun a masinilor; iar altii ar folosi autobuzele si trenurile. Astfel, utilizarea drumurilor la ore de varf ar fi rezervata acelora care sunt cei mai dornici sa plateasca pretul de piata. Altii, de asemenea, vor incerca sa-si adapteze orele de lucru astfel incat sa vina si sa plece esalonat. Si calatorii de week-end vor sofa mai putin sau isi vor esalona cursele. In fine, profiturile crescute obtinute pentru poduri si tunele, de exemplu, vor stimula firmele private sa construiasca mai multe astfel de utilitati. Constructia de drumuri va fi guvernata nu de lupta pentru subventii a grupurilor de presiune, ci de cererea eficienta si calculele de cost specifice pietei.

    Aici si in pasajele urmatoare, Rothbard anticipeaza, acum aproape 50 de ani, solutii de partajare si de facturare a traficului care se pot vedea acum la lucru in cazul unor servicii de tip Uber. Acest lucru, pe langa viziunea lui Rothbard, ne mai releva si rimtul foarte lent in care a progresat acest domeniu gestionat prin planificare centrala.

    Link: https://mises.ro/1256/un-nou-capitol-din-manifestul-liberal

  • Data postare: 12.12.2018 21:35:23

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    11. Sectorul public, II: Soselele si strazile

    Cum ar arata un sistem rational de preturi, un sistem instituit de proprietarii de drumuri private? In primul rand, autostrazile ar introduce plati, in special in puncte convenabile precum intrarile in orase, sau la poduri si tunele, dar nu asa cum se practica acum. Preturile ar fi mult mai mari la orele de varf (de exemplu, in duminicile de vara) decat la orele mai libere. Pe o piata libera, cererea mai mare la orele de varf ar duce la o crestere a pretului pana la nivelul descongestionarii si stabilirii unei circulatii normale. Dar – ar putea intreba cititorii – oamenii nu trebuie sa ajunga la lucru? Sigur, dar nu trebuie sa ajunga in propriile lor masini. Unii navetisti ar renunta cu totul si s-ar muta inapoi in oras; altii ar adopta solutii de folosire in comun a masinilor; iar altii ar folosi autobuzele si trenurile. Astfel, utilizarea drumurilor la ore de varf ar fi rezervata acelora care sunt cei mai dornici sa plateasca pretul de piata. Altii, de asemenea, vor incerca sa-si adapteze orele de lucru astfel incat sa vina si sa plece esalonat. Si calatorii de week-end vor sofa mai putin sau isi vor esalona cursele. In fine, profiturile crescute obtinute pentru poduri si tunele, de exemplu, vor stimula firmele private sa construiasca mai multe astfel de utilitati. Constructia de drumuri va fi guvernata nu de lupta pentru subventii a grupurilor de presiune, ci de cererea eficienta si calculele de cost specifice pietei.

    Link: https://mises.ro/1255/11-sectorul-public-ii-soselele-%C8%99i-strazile

  • Data postare: 12.12.2018 21:35:23

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    11. Sectorul public, II: Soselele si strazile

    Cum ar arata un sistem rational de preturi, un sistem instituit de proprietarii de drumuri private? In primul rand, autostrazile ar introduce plati, in special in puncte convenabile precum intrarile in orase, sau la poduri si tunele, dar nu asa cum se practica acum. Preturile ar fi mult mai mari la orele de varf (de exemplu, in duminicile de vara) decat la orele mai libere. Pe o piata libera, cererea mai mare la orele de varf ar duce la o crestere a pretului pana la nivelul descongestionarii si stabilirii unei circulatii normale. Dar – ar putea intreba cititorii – oamenii nu trebuie sa ajunga la lucru? Sigur, dar nu trebuie sa ajunga in propriile lor masini. Unii navetisti ar renunta cu totul si s-ar muta inapoi in oras; altii ar adopta solutii de folosire in comun a masinilor; iar altii ar folosi autobuzele si trenurile. Astfel, utilizarea drumurilor la ore de varf ar fi rezervata acelora care sunt cei mai dornici sa plateasca pretul de piata. Altii, de asemenea, vor incerca sa-si adapteze orele de lucru astfel incat sa vina si sa plece esalonat. Si calatorii de week-end vor sofa mai putin sau isi vor esalona cursele. In fine, profiturile crescute obtinute pentru poduri si tunele, de exemplu, vor stimula firmele private sa construiasca mai multe astfel de utilitati. Constructia de drumuri va fi guvernata nu de lupta pentru subventii a grupurilor de presiune, ci de cererea eficienta si calculele de cost specifice pietei.

    Link: https://mises.ro/1255/11-sectorul-public-ii-soselele-si-strazile

  • Data postare: 25.11.2018 17:24:13

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Eroarea sectorului public

    Am auzit multe lucruri in ultimii ani despre sectorul public si discutii solemne in toata tara daca sectorul public trebuie crescut sau nu vis-à-vis de sectorul privat. Insasi terminologia evoca stiinta pura si, fireste, emerge din lumea presupus stiintifica, chiar daca mai degraba neslefuita, a statisticii venitului national. Dar cu greu conceptul e neutru valoric, wertfrei; de fapt, e plin de consecinte grave si problematice.

    Link: https://mises.ro/1254/eroarea-sectorului-public

  • Data postare: 22.11.2018 11:30:14

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Lansare de carte despre antreprenoriatul politic

    Sambata, 17 noiembrie, a avut loc lansarea cartii Analiza praxeologica a actiunii politice si a cooperarii politice internationale: O abordare interdisciplinara la confluenta dintre stiinta economica si stiinta politica, de Matei-Alexandru Apavaloaei, cercetator asociat al Institutului Mises. Cartea a aparut sub egida Editurii ASE si reprezinta al cincilea titlu al colectiei Studia Praxeologica.

    Lucrarea abordeaza problematica actiunii politice din perspectiva Scolii Austriece, mergand pe linia misesian-rothbardiana. Demersul propus este unul teoretic (praxeologic), fiind axat pe evidentierea celor mai generale aspecte, invariabile in timp si spatiu, ale actiunii umane care vizeaza folosirea mijloacelor coercitive pentru a extrage resurse si a trai de pe seama eforturilor semenilor sai. De asemenea, lucrarea reprezinta un demers interdisciplinar care se situeaza la intersectia stiintei economice cu stiinta politica.

    Pe bazele oferite de stiinta economica, lucrarea argumenteaza ca politica poate fi considerata o disciplina praxeologica, de natura apriorica. De asemenea, plecand de la teoria economica a antreprenoriatului, lucrarea schiteaza functia antreprenoriatul politic si analizeaza diferitele limite cu care se confrunta actiunea politica atunci cand se pune problema maximizarii venitul rezidual – profitul politic.

    In ultima parte a lucrarii, este analizata actiunea politica ce este intreprinsa in contextul relatiilor internationale. Astfel sunt deduse implicatiile necesare ale deciziei de cooperare intre antreprenorilor politici din teritorii diferite in vederea combaterii efectelor competitiei politice internationale. In acest context, este abordat si subiectul integrarii economice regionale.

    Printre intrebarile la care cartea cauta un raspuns se regasesc urmatoarele: Ce putem sti despre efectele pe care le comporta o actiune politica? Poate fi considerata politica o disciplina stiintifica capabila sa ne furnizeze adevaruri necesare? Daca orice actiune umana contine si o componenta antreprenoriala, putem vorbi despre functia antreprenorului politic? Cum ar arata o teorie praxeologica a relatiilor politice internationale? Sunt economistii in masura sa raspunda la intrebarile de mai sus?

    Link: https://mises.ro/1253/lansare-de-carte-despre-antreprenoriatul-politic

  • Data postare: 22.11.2018 10:42:41

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Ionut Balan despre Actiunea umana

    Semnalam un comentariu despre Actiunea umana publicat de Ionut Balan pe profit.ro:

    Lectia lui Mises: economia nu trebuie «umanizata», ci inteleasa ca profund omeneasca

    Acolo, Ionut Balan observa:

    dreapta sustine ca economia indeparteaza omul de familie, natiune, traditii si spiritualitate. Stanga, ca il alieneaza si in arunca in ecuatia exploatat-exploatator (marxismul clasic) si/sau ca il pune in conflict cu natura (obsesia pentru ecologie si schimbarea climei) si il supune logicii dominatoare a misoginiei, xenofobiei, rasismului, homofobiei, transfobiei etc.

    Una peste alta, si fascismul, si comunismul vor sa elibereze omul de povara economiei. Simplificand la maximum, de acest fenomen nenatural si inuman trebuie sa se ocupe doar statul si expertii sai. Asta pentru ca cineva trebuie sa se ocupe si de asta, caci penuria (scarcity) nu dispare doar pentru ca unii filosofi contemporani au declarat-o ca fiind un mit propagat de capitalistii cei rai.

    Chiar si pozitiile politice asa zis moderate, centriste, vorbesc despre necesitatea de a umaniza o economie parca scapata de sub controlul omului si care, spera acestia, ar putea fi reumanizata artificial, prin reglementari de stat menite sa ii protejeze pe angajati si consumatori de tirania corporatiilor.

    Link: https://mises.ro/1252/ionut-balan-despre-actiunea-umana

  • Data postare: 20.11.2018 16:38:04

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Scoala Monetara vs. Scoala Bancara: ecourile romanesti ale dezbaterii

    In calitate de beneficiar al bursei Stefan Odobleja de la New Europe College, in 2016-2017, am cercetat gandirea economica romaneasca din perioada Micii Uniri si pana la infiintarea Bancii Nationale a Romaniei, deci dintre 1860 si 1880. Miza a fost intelegerea procesului de infiintare a bancii centrale romanesti.

    Chestiunea este foarte interesanta, pentru ca infiintarea BNR in 1880 si incercarile care au precedat evenimentul nu au fost lipsite de discutii si controverse. In Occident a avut loc o larga dezbatere asupra problemelor monetare si bancare, prin care s-au cristalizat concepte si s-a avansat stiinta economica. Ideea de banca centrala a fost ea insasi indelung discutata chiar in perioada formarii statului roman modern si a institutiilor sale bancare.

    Discutiile nu au ramas fara ecou in lumea romaneasca. Chiar daca pare ca Banca Nationala a Romaniei a fost adoptata fara prea multe ezitari, ca un import necesar si urgent, de mintile luminate ale vremii in contra fortelor reactionare incapabile sa se desparta de trecut, o privire mai atenta duce la descoperirea unui tablou diferit. Banca centrala, pentru multa vreme punct terminus al dinamicii interventionismului monetar-bancar, a fost si inca este o optiune institutionala discutabila.

    Printre cei care au fost preocupati de problemele monetare si bancare se numara Nicolae Sutu, Alexandru Moruzi, Victor Place, Ion Strat, Ion Ghica, D.A. Sturdza, I.C. Bratianu, A. Lahovary, Th. Rosetti si multi altii. Cercetarea de fata ne ofera motive sa consideram ca, asemenea impartirii – destul de imperfecte – a ganditorilor si opinentilor occidentali in membri ai Scolii monetare sau ai Scolii bancare, este cazul sa pozitionam si noi fata de cele doua Scoli pe cei care au pledat si dezbatut in acea perioada in lumea romaneasca.

    Romanian Echoes of the Currency versus Banking Debate: From Unification to the Creation of the National Bank [pdf]

    Link: https://mises.ro/1251/scoala-monetara-vs-scoala-bancara-ecourile-romane%C8%99ti-ale-dezbaterii

  • Data postare: 20.11.2018 15:23:08

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Despre Virgil Madgearu din perspectiva clasic liberala

    Intre 2015 si 2016, ca bursier al NEC (New Europe College), am lucrat la un studiu privind ideile economice ale lui Virgil Madgearu. Motivatiile din spatele acestui studiu sunt doua. Prima este legata de o receptie relativ buna a doctrinei taraniste in spatiul romanesc, ca alternativa intre o dreapta progresista si una conservatoare, iar a doua de insuficienta problematizare in literatura a ideilor economice ce definesc aceasta doctrina.

    Insa cum ideile nu se misca singure ci apartin unor persoane, am ales – fiind si primul studiu de acest fel – sa decupez din toata povestea taranista figura sa emblematica, de altfel insusi ideologul partidului taranist, economistul si profesorul Virgil Madgearu.

    Perspectiva din care discut ideile lui Madgearu este una clasic liberala, ceea ce, banuiesc ca nu ar fi fost tocmai pe placul sau. Gestul istoricist de a trata teoria economica liberala ca un produs al vremii sale, deci la timpul trecut, perimata din pozitia sa de homointerbelicus, e posibil sa poata fi explicat politic, conjunctural, insa intelectual vorbind cred ca este o scadere. Iar cand intelectualii au scaderi, de obicei nici constructiile politice nu sunt viabile.

    Si atunci, ca si acum, n-a fost timp de prea multe vorbe si dezbateri, de lamuriri doctrinare, de asezare si reflectie. Astfel, s-a lasat un teren fertil pentru populism, miscari de strada, discursuri ale urii de clasa, apelul la emotii si dispretul fata de ratiune, teren bine ocupat si sechestrat pentru jumatate de secol de comunisti.

    Virgil Madgearu at the Crossroads of an Anticapitalistic Trinity: German Historicism, Populism and Marxism [pdf]

    Link: https://mises.ro/1250/despre-virgil-madgearu-din-perspectiva-clasic-liberala

  • Data postare: 16.10.2018 14:34:14

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Video: lansarea Actiunii Umane

    Pe 9 octombrie 2018, am lansat Actiunea Umana. Filmarea evenimentului, aici:

    Link: https://mises.ro/1249/video-lansarea-actiunii-umane

  • Data postare: 10.10.2018 23:09:44

    blog-mania.ro postare Institutul Mises Romania

    Lume multa aseara, la lansarea Actiunii Umane

    Pentru cei care nu au putut ajunge, in curand vom pune online filmarea discutiilor.

    Link: https://mises.ro/1248/lume-multa-aseara-la-lansarea-actiunii-umane

Bloguri, Bloggeri si Cititori